Om os: Historien om lasertryk.dk
Hvordan fik I ideen til LaserTryk.dk?
LaserTryk.dk blev stiftet 5. maj 1999 ved lidt af et tilfælde. Faktisk var navnet dengang EntertainMen ApS, der under binavnet UngFerie arrangerede fester og ferier for unge.
Første kopimaskine
Vores eget behov for tryksager var stort, og vi syntes ikke, at der var nogle trykkerier, der levede op til vores krav til pris, kvalitet og leveringstid.
Vi indhentede derfor et tilbud på at få egen digitale tryk- og kopimaskine opstillet. Chokket var stort, da vi så, hvor billigt vi selv kunne producere.
Markedsprisen for en A3-farveplakat var for 20 år siden ca. 10 kr./stk., og vores produktionspris var 2,5 kr./stk., så vi kunne hurtigt regne ud, at der var et stort potentiale på det marked.
Prisudviklingen har dog siden gjort, at prisen for en A3-farveplakat i dag er under 3 kr./stk., så hullet er desværre lukket, og den generelle tilstand i den grafiske branche viser tydeligt, hvor svært det er at holde en lønsom grafisk virksomhed kørende.
Diskoteker første kunder
Efter at have investeret i den første maskine, kontaktede vi vores samarbejdspartnere, primært diskoteker, for at høre, om vi ikke skulle trykke deres markedsførings-materiale, når vi nu havde maskinen stående.
Aggressiv prispolitik
Vi havde anlagt en aggressiv prispolitik og satsede på volumen. Det blev hurtigt en succes, og snart kørte den ene maskine i døgndrift. Faktisk overnattede vi flere gange sammen med maskinen for at fylde papir på.
Behovet for maskine nummer to, tre og fire kom hurtigt, og resten er historie.
I dag har LaserTryk.dk 100.000 virksomheder og 50.000 private på kundelisten.
Video om os
Se også vores video om LaserTryk.dk-historien.
Hvordan kan det være, at I har så mange privatkunder?
Langt størstedelen af vores omsætning kommer fra erhvervskunder.
De mange privatkunder skyldes, at vi i mange år har solgt "fotoprodukter" til private.
Vores mest populære produkter til de private er bl.a. fotobøger indbundet som hardcoverbog, hænge-kalendere, lærreder, plakater og krus.
Salget til private foregår via vores søstersite FotoSjov.dk.
Hvordan adskiller I jer fra andre trykkerier?
Kundernes ønsker og behov
Da opstarten af LaserTryk.dk var uden grafisk uddannelse eller tidligere beskæftigelse i den grafiske branche, har vi hos LaserTryk.dk haft - og har stadig - en anden tilgang til tingene end vores kollegaer.
Vi har ekstremt meget fokus på kundernes ønsker og behov. Folk kalder vores kundeservice meget amerikansk. Vi holder, hvad vi lover, og hvis ikke, får kunden tryksagen gratis.
Det lyder hurtigt lidt reklameagtigt, men det er skam ikke fordi, vi er nogle flinke fyre, det er simpelthen rigtig godt købmandsskab at investere i et længerevarende kundeforhold.
Vi måler løbende på vores kundetilgang, og den seneste statistik viser, at over 70 procent af vores nye kunder kommer på anbefaling fra andre kunder.
Intelligent produktion
Det unikke ved vores koncept er, at vi har placeret os lige der på markedet, hvor kunden ønsker, at deres trykkeri skal være. Vi har et konstant fokus på at være effektive for dermed at sikre kunden den lavest mulige pris. Det gøres bl.a. ved at producere intelligent.
Med vores "puljetryk" lader vi mange kunder deles om de høje opstartsomkostninger, der traditionelt er ved offsettryk. Kunden får samme tryksag, men langt billigere. Det er inden for "puljetryk", at vi de seneste år har oplevet den største vækst. Vi har også barberet sælgere og kundemøder væk. Og de fleste af kunderne finder faktisk selv information om tryksagerne på vores hjemmeside.
Vi har dog valgt ikke at gå "hele vejen" i jagten på lavest mulige pris. Vi er ikke et 100 procent online discount-trykkeri, som typisk findes i udlandet.
Vores kunder er glade for deres faste rådgiver, hvis nu et eller andet skulle gå galt. Derfor har vi valgt at bibeholde det 30+ mand store kundeserviceteam.
Forklar noget mere om "puljetryk"
Opfundet af LaserTryk.dk
Ordet puljetryk blev opfundet af LaserTryk.dk tilbage i 2002. Det dækker over vores unikke måde at producere små tryksager på.
Da flere andre i branchen begyndte at bruge betegnelsen, valgte vi at varemærkebeskytte betegnelsen i 2005 og registrere puljetryk.dk.
Simpelt koncept
Vi har en række standard-papirtyper, som vi trykker i nogle faste oplag.
Kundernes trykopgaver samles på disse trykark, der sendes i trykken, når de er fyldte. I begyndelsen lovede vi, at trykke minimum en gang om måneden (første tirsdag)
med en levering en uge senere. Leveringstiden var altså 10-40 dage.
Havde man tid til at vente, kunne man spare penge. Hastede det, måtte vi enten trykke det traditionelt eller i digitaltryk.
Papirtyper
Vores første puljetryksprodukt var 260 g Chromokarton, der er egnet til postkort, billetter, visitkort mv. Siden fulgte 90 g offset-papir (brevpapir) og 170 g silk, der er godt til løsblade, flyers, foldere og hæfter.
I 2009 fulgte puljetryk på 300 g silk papir, der gav mulighed for eksklusive salgsmapper, produktblade, kraftige brochurerer og foldere. Puljetryk på 300 g silk papir er i dag opgraderet til 350 g silk papir.
Nedsat produktionstid
Flere og flere af vores kunder fik øjnene op for puljetryk-konceptet og ville gerne spare penge. Vi kunne således fylde arkene hurtigere op og nedsætte produktionstiden.
Fra 40 til 3 dage
Hvor produktionstiden i 2003 var op til 40 dage, faldt den i 2006 til 10 hverdage. I 2008 sænkede vi den igen til 6 hverdage, i 2010 til 4 hverdage og 2012 helt ned på 3 hverdage.
Det betyder, at puljetryk i dag ikke bare er billigere end traditionel trykning og i lige så god kvalitet, men faktisk er hurtigere end de fleste almindelige trykkeriers normale leveringtid.
Eksprestrykning af puljetryk
I 2011 har vi introduceret eksprestrykning på samtlige puljetryk-produkter.
Med eksprestryk kan vi afsende dagen efter, varen er bestilt, med alle produkter. Selv med vores tillæg for eksprestryk er vores puljetryk typisk stadig billigere end traditionel offsettrykning.
Så med "puljetryk" er fordelene ved den høje offsetkvalitet kombineret med lav pris og hurtig levering.
Gør I noget særligt for at markedsføre virksomheden?
Vi har et konstant fokus på vores markedsføring og branding. Et fokus der nok blev skabt tilbage, da LaserTryk.dk arrangerede fester og ferier og måtte kæmpe med andre arrangører om opmærksomheden fra den unge målgruppe.
Vi benytter de traditionelle markedsføringskanaler, som Direct Mails, online/offline annoncer og søgemaskineoptimering. Og har vi noget nyt og spændende at fortælle, kan vi godt finde på at lancere ret omfattende kampagner på kryds og tværs af medier. Det gjorde vi bl.a., da vi blev udnævnt til et Svanemærket trykkeri.
Men da vi ved, at langt de fleste kunder kommer på anbefaling fra andre kunder, fokuserer vi faktisk i det daglige mere på at give de nuværende kunder lidt mere, end de forventer.
Så skal de nok klare markedsføringen for os ved at anbefale os til deres netværk.
Hvordan er koncernen opdelt i dag?
LaserTryk.dk er en del af Scandinavian Print Group og en international koncern.
Koncernen er opdelt i en række selskaber. Følgende selskaber drives her fra Århus.
LaserTryk.dk A/S
Hovedselskabet, der helt eller delvist ejer de andre selskaber.
Findes på lasertryk.dk og www.fotosjov.dk (fotoprodukter).
Scandinavian Book A/S
Stiftet i 2009 og beskæftiger sig udelukkende med bogproduktion.
De fleste kunder er forlag, men vi beskæftiger os også med manual- og bogproduktion til erhvervslivet.
Findes på www.scandinavianbook.dk.
Hvad er planen herfra?
Vi fortsætter med at fintune det nuværende koncept, hvor vi ønsker at gøre det nemt for vores kunder at bestille tryksager online. Dog uden nogen form for kompromis til en fantastisk kundeservice.
Optimering til miljø- og klimavenlig produktion
Vi fortsætter løbende med at optimere og udvide vores produktionsudstyr. Vi mener nemlig, at vi som stor produktionsvirksomhed, har en forpligtelse til at værne om miljøet og konstant forsøge at reducere virksomhedens miljøbelastning. Derudover har optimeringen af produktionsudstyr ofte den sidegevinst, at vores omkostninger bliver lavere, så vi kan give vores kunder superlave priser på deres tryksager.
Automatiseret bogproduktion
Vi fortsætter udviklingen af bookbox, et specielt bogtryk-koncept for forlag, der vil holde omkostningerne helt i bund. Vi trykker nemlig forlagets titel i helt små oplag og holder løbende øje med, hvor mange bøger forlaget har på lager, så vi kan producere en ny kasse, inden lageret er tomt.
Intelligente it-løsninger
Vores it-afdeling og innovationsteam arbejder konstant på smarte software-løsninger, der gør det endnu nemmere (og billigere!) at sælge og købe tryksager. Hvis du fx er ejer en webshop med plakater eller postkort, kan du faktisk koble dit salg direkte op til vores produktion, naturligvis også med levering til din slutkunde.
Tryksager som kunst
Vi er virkelig gået i gang med kreative tanker til, hvordan vores produktionsudstyr kan bruges til mere end standard tryksager. Faktisk er der stort potentiale i reproducering af fx kunst. Fordi mulighederne er så mange, har vi faktisk også ansat en "tryksags-konstruktør" til at udvikle nye produkter efter vores kunders behov.
Hold dig opdateret
Bliv opdateret med nyheder via emailservice eller facebook.
Andre projekter
LaserTryk.dk er del af en international koncern, der, udover produktion og kontorfaciliteter i Danmark, har trykkerier i Sverige, Tyskland, Polen, England og Spanien.
Som del af Scandinavian Print Group med mere end 700 ansatte, er vi Skandinaviens største grafiske virksomhed.
Samlet styrke
Vi har afdelinger fordelt over hele landet og kan servicere dig på ultrakort basis, når det er nødvendigt.